De lezersdoelgroepen

Als je een boek begint te schrijven heb je normaal gesproken al een beeld van je gewenste lezers voor je. Wie wil je bereiken? En wat wil je dat ze na je boek te hebben gelezen voor gevoel meegeven? Zo is het echter bij mij niet begonnen.
Ik had geen flauw idee wie geïnteresseerd zou zijn in mijn verhaal. Het schrijven was op dat moment belangrijker, een drang die ik niet onder controle kon krijgen. Schrijven om maar wat te schrijven. Een dagelijks ritueel. Met mijn marketing achtergrond was dat natuurlijk heel dom. Maar tijdens het schrijven heb ik niet mijn marketingpet op. En vooral niet als je inspiratiebron je eigen leven is, een bewogen leven met veel hoogtepunten en diepe dalen. Mijn hele leven trok tijdens het schrijven als een film voorbij. Ook dingen die ik diep had weggestopt passeerden de revue. Langzamerhand en nu achteraf kijkend lijkt het meer en meer op een zelfgekozen therapie die afrekende met mijn heftige verleden. En ja, het blijkt een helende werking te hebben.
Maar even terugkomend op de beoogde doelgroep zou het in eerste instantie mannen moeten zijn. Bijvoorbeeld mannen in een transitie, met gebeurtenissen die hun leven hebben beïnvloed of nog in dat proces zitten. En.., het klopt als ik naar de verkopen van mijn boek op het ogenblik kijk. Maar tot mijn grote verrassing koopt er nog een heel andere doelgroep mijn boeken. Geheel onverwachts kopen Japie zijn (ex)relaties mijn boek. Wie had dat gedacht.

Ik heb het boek aan het personage 'Rachel' gegeven, mijn P.A. (Personal Assistent). Tot mijn verbazing heeft zij er nog minstens tweehonderd taalfouten uitgehaald. Ik schaam me diep! Ondanks de redactieslag van een freelance redacteur heeft Rachel na twee dagen zwoegen er nog zoveel weten te corrigeren. Als auteur is het onmogelijk om al die tekstfouten te filteren. Je wordt leesblind van je eigen teksten. Rachel heeft me een groot cadeau gegeven en ik ben haar eeuwig dankbaar. 😘👍

Het was de eerste lockdown dat me deed besluiten een boek te schrijven. Ik had het er al vaak met mijn vrienden over. Vaak vertelde ik de meest bizarre verhalen aan ze, waar ze soms smakelijk om moesten lachen of heel verbaasd op reageerden. In een maand tijd waren – tijdens de eerste lockdown – al mijn marketing opdrachten gecanceld, dus besloot ik te schrijven.